مديركل امور روستايي و شوراهاي استانداري يزد خبر داد:

اجرای 523 پروژه عمرانی روستایی در استان توسط دولت تدبیر و امید

مديركل امور روستايي و شوراهاي استانداري يزد گفت: 523 پروژه عمراني توسط دهیاری‌ها در روستاها اجراشده است كه 170 پروژه به بهره‌برداری رسيده و بقيه اين پروژه‌ها نيز تا پايان سال به اتمام خواهد رسيد.

 به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری يزد، روز دوشنبه 18 آبان ماه نشست خبري مديركل امور روستايي و شوراهاي استانداري يزد و معاونين وي با اصحاب رسانه استان در سالن شهيد موحدين استانداري برگزار شد.


خبرنگاران چشمان باز جامعه هستند


مديركل امور روستايي و شوراهاي استانداري در اين نشست خبري بابیان اينكه حرمت قلم بر كسي پوشيده نيست اظهار داشت: شما خبرنگاران جزو نخبگان و چشمان باز جامعه هستيد و شفاف‌سازی عملكرد دستگاه‌های اجرائي توسط شما باعث می‌شود علاوه بر اينكه جامعه از خدمات مسئولان مطلع می‌شوند مديران دستگاه‌ها نيز در راستاي انجام درست وظايف خود هوشيارتر عمل کنند.
«هادي مقيمي» ادامه داد: خبرنگاران نقش مهمي در سالم‌سازی فضاي اداري و حاكميتي دارند و اگر رسالت خود را به‌درستی انجام دهند ديگر شاهد فساد و بی‌عدالتی در جامعه نخواهيم بود.


پوشش 70 درصدی بیمه روستائیان


وي در ادامه ضمن تشريح اقدامات دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري در يك سال گذشته بيان كرد: در سال 93 با رشد 13 درصدي در بيمه روستائيان توانسته‌ایم 70 درصد از جمعيت روستاهاي استان را تحت پوشش بيمه قرار دهيم.
مقيمي خاطرنشان كرد: یکی از مهم‌ترین اقدامي كه در سال گذشته دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري موفق به انجام آن شده است، دريافت اعتبارات مناسب از سوي سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های كشور و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهوری بوده كه اعتبارات دريافتي از سوي معاونت توسعه روستايي بيش از 50 میلیارد ریال بوده است.
وي افزود: يكي ديگر از اقدامات مهم دفتر روستايي پيگيري اجرا و ساخت 9 خانه بهداشت روستايي بوده است كه نشان می‌دهد اين دفتر توجه ویژه‌ای به‌سلامت مردم روستا دارد.


روستا های استان استان در صدر برترین های کشوری


مقيمي تصريح كرد: در سال گذشته شركت تعاوني دهیاری‌ها بسيار پويا و فعال عمل كردند كه باعث شد از بين 700 شركت تعاوني دهیاری‌ها در سطح كشور شركت تعاوني دهياري شهرستان اردكان مقام اول و شهرستان ميبد مقام پنجم كشور را به خود اختصاص دهند.
مديركل امور روستايي و شوراهاي استانداري گفت: در سال گذشته روستاي ابراهیم‌آباد شهرستان اشكذر با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه کتاب‌خوانی به‌عنوان روستاي برتر دوستدار كتاب در سطح كشور معرفي شد.
اين مقام مسئول ادامه داد: در سال جاري دهياري اسلاميه و دهيار اين روستا در حوزه گردشگري موفق به كسب عنوان برگزيده شدند و مديركل امور روستايي و شوراهاي استانداري يزد نيز به‌عنوان رئيس كارگروه تخصصي توسعه مديريت و منابع انساني كشور انتخاب گرديد.
وي بابیان اينكه هدف ما در دفتر امور روستايي و شوراهای استانداري صرفه‌جویی در منابع مالي و خدمت‌رسانی بيشتر به جامعه روستايي استان است اظهار داشت: همه ما از وضعيت و محدودیت‌های اعتباري دولت با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای كه عليه جمهوري اسلامي ايران اعمال‌شده است باخبر هستيم اما تلاش می‌کنیم با مديريت مناسب منابع مالي بتوانيم خدمات بهتري را به روستائيان ارائه دهيم.


اجرای 523 پروژه در روستاهای استان توسط دولت تدبیر و امید


مقيمي به پروژه‌هاي انجام‌شده و در دست اجرا در روستاهاي استان اشاره كرد و افزود: در حال حاضر بيش از 523 پروژه عمراني، فرهنگي و تفريحي توسط دهیاری‌ها در روستاها در حال اجراست كه 170 پروژه از اين تعداد به بهره‌برداری رسيده و بقيه اين پروژه‌ها نيز تا پايان سال به اتمام خواهد رسيد و می‌توانیم باافتخار اعلام کنیم خدمت‌رسانی به روستائيان استان در دولت تدبير و اميد نسبت به گذشته حداقل 3 برابر شده است.
اين مقام مسئول ادامه داد: در طول سال گذشته براي اولين بار در سابقه دفتر امور روستايي استانداري از همه روستاهاي استان بازديد به عمل آمد و از نزديك با مشكلات روستائيان آشنا شديم كه اين سفرها معادل بازدیدهای ده سال گذشته از روستاها است.


زنان محور كار و توسعه در روستاها


مديركل امور روستايي و شوراهاي استانداري در بخش ديگري از سخنان خود گفت: زنان روستايي محور اشتغال و توسعه در روستاها هستند و خوشبختانه نخستين جشنواره و نمايشگاه توانمندی‌های زنان استان يزد که با مشارکت دفتر امور بانوان و خانواده استانداری برگزار شد، فرصت مناسبي بود تا بانوان روستايي در اين نمايشگاه مشاركت فعال و حضور مؤثري داشته باشند.


10 درصد دهیاران استان یزد بانوان هستند


وي ادامه داد: دفتر امور روستايي استانداري اقدام به شناسايي شبكه فعال زنان روستايي استان کرده است و در حال حاضر 10 درصد از دهياران ما را در سطح استان بانوان تشكيل می‌دهند.
مقيمي با اشاره به اينكه تمام‌مسیر روستاهاي استان را براي تدوين سند حمل‌ونقل روستايي شناسايي کرده‌ایم افزود: سال گذشته بالغ‌بر 5 ميليارد تومان ماشین‌آلات عمراني خريداري و در اختيار دهیاری‌های استان قرار داده‌شده است.
اين مقام مسئول همچنين از واگذاري ماشین‌آلات عمراني، از قبيل ماشین‌های حمل زباله، آتش‌نشانی، لودر، كمپرسي و ساير ماشین‌آلات به دهیاری‌ها و روستاهاي استان خبر داد.
مديركل امور روستايي و شوراهاي استانداري تصريح كرد: خوشبختانه در سال گذشته با پيگيري مستمر و تشكيل منظم جلسات كميسيون ماده 99 در استان به 1500 پرونده كه در اين كميسيون در دو سال گذشته باقی‌مانده بود رسيدگي گرديد و در حال حاضر همه پرونده‌ها به‌روز است.


اجرای طرح های مشارکتی در روستاها


وي بابیان اينكه دولت تدبير و اميد بستر لازم را براي اجراي طرح‌های توليدي مشاركتي مردم در روستاها فراهم كرده است گفت: در حال حاضر با تصويب 7 طرح مشاركتي در بين استان‌های كشور مقام اول را در اجراي طرح‌های توليدي مشاركتي در روستاها داريم.
وی تأکید کرد: خوشبختانه دولت تدبیر و امید در دو سال گذشته به روستاها توجه ویژه‌ای داشته و ايجاد اشتغال پايدار و احياي روستاها از اهداف اصلي دولت است.
مقيمي افزود: طرح مشاركتي اجراي نيروگاه خورشيدي 2 مگاواتي در روستاي گرد کوه شهرستان مهريز به‌عنوان اولين طرح مشاركت مردمي در سطح كشور شناخته‌شده است كه 269 خانوار با تأمين و تعهد بيش از 20 میلیارد ریال سهم آورده در اين طرح مشاركت کرده‌اند.
وي اظهار داشت: در ماه گذشته و هم‌زمان با روز روستا نمايشگاه توانمندی‌های روستائيان كشور با عنوان "روستا كانون توليد و ارزش‌آفرینی " در نمايشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد كه خوشبختانه روستائيان استان يزد بسيار توانمند و قدرتمند در اين نمايشگاه حضور يافتند و در 10 غرفه از 10 شهرستان استان توانمندی‌های خود را به مردم و علاقه‌مندان نشان دادند.
مديركل امور روستايي و شوراهاي استانداري در پايان سخنان خود مهم‌ترین برنامه‌های حوزه روستايي در سال جاري را پيگيري تدوين سند توسعه روستايي استان، تقويت ارتباط با نخبگان روستايي از طريق تشكيل شوراهاي مشورتي روستايي، پيگيري تكميل طرح‌های روستايي استان، ساماندهي ماشین‌آلات عمراني به دهیاری‌ها، بهسازي معابر و ساخت پارک‌ها، ساخت 368 زمين ويژه ورزش روستايي و بازی‌های روستايي بومي- محلي در روستاها، تدوين شناسنامه بازی‌های بومي – محلي، برگزاري جشنواره استاني توانمندی‌های روستاهاي استان، توسعه و تقويت برنامه‌های گردشگري در روستاها و هدفمندي برنامه‌های روستايي با افزايش نظارت و بازديد از روستاها عنوان نمود.
گفتني است در ادامه اين نشست خبري هركدام از خبرنگاران رسانه‌های مكتوب و مجازي استان به طرح سؤالات خود در حوزه روستايي پرداختند.
 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات