در نشست امروز معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با مسئولان شهرستان مطرح شد:
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان بازدید از صنایع شهرستان اردکان، در جلسه‌ای با حضور نماینده مردم اردکان، معاون استاندار، فرماندار اردکان، ائمه‌جمعه و جمعی از مسئولان گفت: طرح الکترود گرافیتی اردکان یکی از طرح‌های استراتژیک در حوزه فولاد است که با گذشت بیش از ۱۳ سال، به علت شرایط تحریم متوفف مانده بود.
 
مهدی کرباسیان افزود: با استقرار دولت تدبیر و امید و به نتیجه‌رسیدن مذاکرات با ۱+۵ و اعتمادسازی دوجانبه خوشبختانه تحریم تجهیزات این پروژه برداشته شده و تا پایان سال‌جاری این تجهیزات وارد کشور می‌شود.
 
رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: با خرید و نصب تجهیرات، انتظار می‌رود پروژه تولید الکترود گرافیتی حداکثر تا ۲ سال آینده به مرحله تولید برسد.
 
 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به سرانجام‌رسیدن این پروژه علاوه بر آن‌که یکی از نمودهای بارز مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری است، یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید نیز هست که با انجام آن، نه‌تنها از خام‌فروشی جلوگیری می‌شود، بلکه چرخه تولید از سنگ‌آهن تا فولاد اسفنجی را در اردکان تکمیل می‌کند.
 
وی تصریح کرد: کشور ما از کشورهای بزرگ معدنی در دنیاست و در دولت یازدهم، کار اکتشاف معدنی بر روی بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر از زمین‌های کشور آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود معادن بزرگ سنگ‌آهن، طلا و مس در این استان کشف شوند.
 
«کرباسیان» در پایان با ابراز خوشحالی از انجام طرح‌های بزرگ در شهرستان اردکان گفت: این منطقه یکی از مناطق بزرگ و تأثیرگذار در اقتصاد ملی است و لازم است از همه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان شهرستان تقدیر شود.
 
نماینده مردم اردکان نیز با بیان این‌که استفاده از فن‌آوری‌های روز و کارآمد می‌تواند علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای کشور، از بسیاری مشکلات زیست محیطی و تبعات منفی توسعه بکاهد گفت: جایگزینی معدن به جای نفت، جلوگیری از خام‌فروشی و ورود تکنولوژی به کشور از جمله تأکیدات مقام معظم رهبری است که در پروژه الکترود گرافیتی تبلور یافته است.
 
محمدرضا تابش با یادآوری این‌که طرح الکترود گرافیتی اردکان به عنوان یک پروژه ملی در اوایل دهه هشتاد کلید خورد تصریح کرد: تحریم‌ها و برخی کارشکنی‌های داخلی و خارجی باعث شد تا این پروژه مهم که در خاورمیانه ممتاز است و حلقه تولید فولاد کشور را تکمیل می‌کند نتواند به مرحله اجرا و بهره‌برداری برسد.
 
 رئیس مجمع نمایندگان استان عنوان داشت: سالانه کشورمان به ۴۰ تا ۵۰ هزار تن الکترود گرافیتی نیاز دارد که تا افق ۱۴۰۴ این میزان به حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن در سال می‌رسد و این طرح توانایی تأمین نیاز واحدهای صنعتی و معدنی کشور را با قیمت بسیار پایین‌تر از مشابه خارجی دارد.
 
نماینده مردم اردکان ادامه داد: خوشبختانه فضای مثبت بعد از برجام باعث شد تا قرارداد تأمین تجهیزات با چند کشور اروپایی انعقاد و چشم‌انداز روشنی پیش روی این پروژه ایجاد گردد.
 
تابش همچنین بر مشارکت بخش توانمند خصوصی در این پروژه و انجام تعهدات واحدهای صنعتی برای کمک به شهرستان تأکید کرد و خواستار حمایت ایمیدرو از مشارکت شهرداری در این پروژه برای ایجاد درآمد پایدار برای این نهاد عام‌المنفعه شهری شد.
 
گفتنی است پیش‌بینی می‌شود طرح ملی الکترود گرافیتی با اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد تومان تا ۲ سال آینده راه‌اندازی شود که زمینه اشتغال مستقیم ۶۰۰ نفر و غیرمستقیم ۴۰۰۰ نفر را در شهرستان اردکان فراهم خواهد آورد.
 
 
ادای احترام به مقام شامخ آیت‌الله خاتمی (ره) و بازدید از پروژه‌های فولادی از دیگر برنامه‌های سفر کرباسیان به اردکان بود.