در دیدار اعضای شورای هیئات مذهبی استان یزد با فرماندار اردکان

اعضای شورای هیئات مذهبی استان یزد با سفر به شهرستان اردکان با هادی مقیمی دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

فرماندار اردکان در این دیدار سعی و تلاش هیئات مذهبی استان را در مسیر اصلاح مشکلات اخلاقی جامعه و تبیین فلسفه حیات و عزاداری و قیام امام حسین (ع) ستود و اظهار داشت: مذهب تشیّع علوی و دین مبین اسلام در بین مردم ایران از جایگاه والایی برخوردار است و پیشینه تاریخی و مذهبی مردم ایران نیز مؤید این مطلب است.

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان، هادی مقیمی با ابراز تأسف از این‌که در دوره‌ای از تاریخ، برخی حواشی و خرافات به فرهنگ عزاداری اهل بیت علیهم‌السلام اضافه شده؛ تصریح کرد: تمام هیئت‌های مذهبی و دست اندرکاران آن باید در جهت شناساندن فلسفه قیام امام‌حسین (ع) و دلیل عزاداری برای اهل بیت (ع) حرکت کنند.

 

فرماندار اردکان تصریح کرد: وظیفه هیئت‌های مذهبی به‌ویژه شورای هیئات این است که هدف از عزاداری‌ها را که همان انتقال فرهنگ عاشورایی و پیام‌رسانش حضرت زینب کبری سلام الله‌علیها است؛ برای نسل جوان تبیین نمایند.

 

مقیمی با اشاره به این‌که برخی بدعت‌ها و اقدامات غیرمرتبط در مناسبت‌های مذهبی به ویژه ایام عزاداری محرم و صفر ایجاد شده که با قیام امام حسین هیچ ارتباطی ندارد؛ افزود: قیام امام حسین برای اصلاح جامعه و برپایی عدل و داد صورت گرفت؛ اما متأسفانه در برخی هیئات این اهداف حسینی فراموش و از احساسات پاک مردم سوء استفاده شده است.

 

وی با ابراز امیدواری از این‌که با حضور افراد معتمدی چون پیرغلامان در شورای هیئات مذهبی، هدف روشنگری دنبال شود؛ خاطرنشان کرد: توجه به هدف امام حسین و یاران باوفایش در یزد که به حسینیه ایران نیز شهرت گرفته بیشتر مورد توجه و انتظار است.

 

مقیمی با عنوان این مطلب که ترویج اخلاق و بیداری مردم و توجه دادن آنان به هدف قیام امام حسین (ع) و مقاومت و پایمردی حضرت زینب (س) از اصول مسلم عزاداری در یزد به شمار می‌رود افزود: همان‌گونه که در تاریخ مانده است؛ هیئت‌های مذهبی استان یزد به‌صورت ویژه و خاص به محتوای نوحه‌ها و اشعار توجه نموده و در کشور زبان‌زد خاص و عام هستند.

 

وی ادامه داد: یکی دیگر از نکات مثبت تشکیل شورای هیئات استان، سیاستگذاری برای استفاده از اعضای اهل مطالعه و مردم‌دار است که هیچ‌گاه تسلیم اقدامات عوام‌فریبانه برخی گروه‌ها نشده و با مطالعه در فرهنگ عاشورایی سعی در زنده نگهداشتن قیام امام حسین داشته‌اند.

 

رئیس شورای هیئات مذهبی یزد نیز دراین مراسم با اشاره به فعالیت نزدیک به ۱۴۸۰ هیئت مذهبی در استان تصریح کرد: ۴۸۱ هیئت مذهبی در شهر یزد و قریب به ۱۲۰ هیئت مذهبی در شهرستان اردکان به محفلی برای عرض ارادت عزاداران و عاشقان امام حسین (ع) تبدیل شده‌اند.

 

سیدعلی فقیه‌زاده فیروز آبادی با اشاره به فعالیت‌های این هیئات، به اقدام در زمینه‌های مختلف علاوه بر برگزاری مراسم مذهبی و سینه زنی اشاره کرد و گفت: هیئت‌های عزاداری استان یزد با نظارت شورای هیئات استان، در زمینه‌های خرید جهیزیه و کمک به نیازمندان، کارهای عام‌المنفعه دیگری همچون جلوگیری از طلاق، کلاس‌های آموزشی، کمک به زلزله‌زدگان و نیازمندان در بلایای طبیعی نیز انجام می‌دهد.

 وی افزود: سعی داریم علاوه بر عزاداری در برنامه‌های مختلف، با حضور در شهرهای مختلف به دیدار پیرغلامان و هیئات مذهبی برویم و با مسئولان شهرستان‌ها نیز دیدار و گفت‌وگو داشته باشیم.

 

گفتنی است در پایان این نشست صمیمی جمعی از ذاکران و مداحان اهل بیت علیهم‌السلام، از اماکن مذهبی، تاریخی و صنعتی اردکان بازدید کردند.