مشروح نشست

نشست هم‌اندیشی با فعالان رسانه شهرستان عصر روز یکشنبه ۳ دی ۹۶ در سالن شهید حنیف فرمانداری اردکان برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان هادی مقیمی در ابتدای این جلسه که بیش از ۳ ساعت به طول انجامید؛ به ارائه گزارشی مختصر از اقدامات و فعالیت‌های انجام‌شده و دغدغه‌های خود پرداخت و سپس به سؤالات فعالان رسانه پاسخ گفت.

 

فرماندار اردکان گفت: توسعه عمرانی و صنعتی شهرستان اردکان در سال‌های اخیر حاصل تلاش مردم و آماده بودن بستر و امنیت سرمایه‌گذاری و فعالیت مدیران قبلی و فعلی به‌ویژه همکاری و تلاش نماینده محترم مردم اردکان در مجلس است.

 

وی افزود: در حوزه عمرانی و صنعت خوب کارکرده‌ایم و اکنون باید به مباحث فرهنگی و اجتماعی و حوزه نرم‌افزاری توجه بیش‌تری داشته باشیم.

 

هادی مقیمی تلاش برای راه‌اندازی مرکز تحقیقات محیط‌زیست؛ مرکز تحقیقات سالمندی و تعطیلی دو واحد آلاینده فولادی را از مهم‌ترین اقدامات عنوان کرد و بیان داشت: واحد سوم آلاینده نیز در تلاش است با خرید تجهیزات، مشکل آلایندگی خود را حل نماید.

 

فرماندار اردکان با دعوت رسانه‌ها به نقد منصفانه و عالمانه گفت: هیچ‌کس از نقد مصون نیست و باید در چارچوب قانون نقد مسئولان را داشته باشیم. چراکه اینجا شهر گفت‌وگوست.

 

نماینده عالی دولت با بیان این‌که فعالان مجازی برای قانونمندشدن فعالیت‌ها باید برای گرفتن مجوز اقدام کنند؛ تأکید کرد: در روزنامه‌نگاری و خبرنگاری حرفه‌ای پس از اطمینان از صحت خبر و ابعاد ماجرا، اخبار منتشر می‌شود. همیشه سکوت به معنای تأیید خبر و مطلب نیست و اگر مسئولی بخواهد به همه مسائل پاسخ بدهد؛ قطعاً به سایر وظایف خود نخواهد رسید.

 

وی همچنین بیان داشت: صنایع باید در خصوص کارگران مهاجر، تبعات اجتماعی و فرهنگی و... پاسخ‌گو باشند و برای کاهش عوارض ایجادشده تلاش کنند.

 

مقیمی در پایان گفت: تسلیم جوسازی و شانتاژ نخواهم شد و می‌دانم که به علت گرایش سیاسی اصلاح‌طلبی کاملاً زیر نظر هستم.

 

در ادامه این نشست خبرنگاران سؤالات خود را مطرح کردند که مشروح آن در ذیل می‌آید:

 

سید محمود حسینی‌پور (کانال تلگرامی و سایت خبری اردکان امروز): ویژگی مدیر خوب، ساکن بودن در محل خدمت است تا بتواند مشکلات را بهتر درک کند. چرا علی‌رغم بخشنامه رئیس‌جمهور هنوز جنابعالی در اردکان ساکن نشده‌اید؟ این به معنی عدم ادامه حضور احتمالی شما در مسئولیت فرمانداری اردکان در آینده نزدیک است؟ سؤال بعدی هم این‌که در مصاحبه مسئولان گفته‌شده در دشت یزد – اردکان مجوز جدیدی برای صنعت داده نمی‌شود ولی از طرف دیگر خبر از طرح گندله ۲ منتشرشده است؟

 

مسئله عدم سکونت صرفاً مختص فرماندار اردکان نیست. تعداد دیگری از فرمانداران نیز هستند که ساکن محل خدمت‌شان نیستند. درست است که خانواده من هنوز در اردکان ساکن نیستند؛ ولی شخصاً در هفته بین ۳ تا ۴ شب در شهرستان سکونت دارم. روزهای کاری بنده گاهی تا ۱۱ شب ادامه دارد. در ارزیابی صورت‌گرفته توسط استانداری، درمجموع فرمانداران غیرساکن، موفق‌تر از فرمانداران غیرساکن بوده‌اند و فرماندار اردکان نیز موفق‌ترین فرماندار استان بوده است. اردکان را دوست دارم و با قدرت در این شهرستان خوب ادامه خدمت خواهم داد. شایعه رفتن بنده صحت ندارد و هرزمان که احساس شود در جای دیگری مفیدتر هستم؛ با نظر مسئولان در آن محل به مردم خدمت خواهم کرد. برای بنده واژه‌های بومی و غیربومی نیز اهمیت ندارد و معتقدم هرکس در هرکجا می‌تواند خدمت کند. افرادی که این کلیدواژه‌ها را در رسانه‌ها باب کرده‌اند و معمولاً خود را متشرع و متدین می‌دانند؛ باید به حضرت محمد (ص) که به سلمان فارسی و بلال حبشی بها داد و به کارآیی و پای‌بندی آنان توجه کرد تأسی کنند. علاوه بر این‌ها درصورتی‌که استانداری یا مراجع بالاتر تشخیص دهند که فرماندار اردکان کارآیی لازم را ندارد؛ خودشان اقدام خواهند کرد. در مورد گندله ۲ نیز در طرح و مجوز اولیه و برای رسیدن به میزان فولادی که باید تولید شود؛ گندله ۲ پیش‌بینی‌شده و مجوز لازم قبلاً صادر شده است.

 

محسن دهستانی (کانال تلگرامی هادرون): شنیده شده پیش از تصدی مسئولیت فرمانداری اردکان توسط جنابعالی مبلغی به‌عنوان سپرده در یکی از بانک‌های شهرستان قرار داشته و از این طریق، وام‌هایی به افراد بی‌بضاعت داده می‌شد. آیا این مبالغ همچنان وجود دارد یا خیر و مصرف آن‌ها چگونه است؟ در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های استان؛ از راه‌اندازی مؤسسه خیریه‌ای گفته‌اید که در مورد اساس‌نامه آن ابهاماتی وجود دارد. در مورد دارایی‌های این مؤسسه و سرنوشت آن‌ها نیز توضیح بدهید.

 

وظیفه‌دارم از همه فرماندارانی که قبل از من در این سمت مشغول به کار بوده‌اند –آقایان اسماعیلی؛ کمالی؛ افخمی؛ روستایی و...- تقدیر کرده و به پاک دستی همه آن‌ها شهادت بدهم. در دوره‌های قبل کمک‌هایی از صنایع گرفته می‌شد؛ اما به دلیل ضیق وقت یا مسائل دیگر، سازوکار لازم برای ثبت و نظام‌مند کردن این کمک‌ها فراهم نشده بود. بدین معنی که باید با تشکیل مؤسسه‌ای تمامی اموال به نام آن مؤسسه ثبت شده و به نام اشخاص حقیقی نباشد تا مشکلات حقوقی به وجود نیاید. کاری که در این دوره شده؛ رعایت انضباط مالی بود. در اساس‌نامه این مؤسسه؛ فرماندار وقت، معاون فرماندار وقت، بخشداران وقت، مسئول حراست وقت فرمانداری و مسئول وقت اداری و مالی جزو هیئت‌مدیره هستند. با رفتن هریک از اشخاص از مسئولیت، عملاً مسئولیت و دخالت آن‌ها نیز در مؤسسه به پایان می‌رسد. نظیر چنین مؤسسه‌ای در استانداری نیز تعریف شده است. در دوره‌های قبل، هم در گرفتن کمک‌ها و هم محل هزینه‌کرد آن‌ها به‌درستی عمل شده است. همان‌گونه که به‌درستی در دوره‌های قبل منزلی خریداری شد و در اختیار کارمندان دولت قرار گرفت؛ اکنون نیز اقدام مشابهی و البته ضابطه‌مند انجام شده است. در مورد کارخانه آسفالت نیز قبلاً طی صورت‌جلسه‌ای دو دانگ از این کارخانه به مؤسسه‌ای واگذار شده بود و پس از استعلام از استانداری، مشخص شد که این واگذاری غیرقانونی بوده و تأکید شده بود که باید مالکیت این کارخانه بازگردد. موارد مصرف درآمدهای این دارایی‌ها نیز در همه دوره‌ها به تشخیص فرماندار بوده و در مواردی مانند کمک به افراد بی‌بضاعت، برنامه‌های فرهنگی و... هزینه می‌شده است. سازمان بازرسی، استانداری و... مؤسسات را بازرسی و حسابرسی می‌کنند و همگی بر قانونی بودن این فعالیت‌ها صحه گذاشته‌اند.

 

خانم کیماسی (باشگاه خبرنگاران جوان): آیا عوارض آلایندگی هوا توسط کارخانه‌ها و صنایع پرداخت می‌شود؟

 

بله. هر سال مبالغ آلایندگی به حساب دهیاری‌ها و استانداری واریز و سپس توزیع می‌شود. تقاضا می‌کنم رسانه‌ها به‌جای پرداختن به موضوع آلایندگی برخی صنایع و با توجه به اعلام آمادگی صنایع برای رفع مشکلات خود، موارد آلودگی را مکتوب و مستند به فرمانداری ارائه کنند تا محیط‌زیست و فرمانداری با جدیت دنبال کنیم. در این دوره برای برخورد با کارخانجات آلاینده هزینه‌ پرداختیم و ایستادگی کردیم. به‌طوری‌که اقدامات انجام‌شده در دو واحد آلاینده تارا و هلال برای رفع آلایندگی، مورد استقبال سایر کارخانجات مشابه در کل کشور قرار گرفته است و نمونه دستگاه‌های واردشده توسط این کارخانه‌ها که آلودگی را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد برای صنایع دیگر نیز در حال استفاده است. مجوز مرکز تحقیقات زیست‌محیطی در دولت گذشته که ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت برای اردکان گرفته شد؛ اما این مرکز تا مدتی پیش که ما شروع کردیم؛ ساخته نشد. سؤال این است که چرا در آن دوره‌ها حساسیت کم‌تری به آلودگی صنایع وجود داشت و ساخت این مرکز مطالبه نشد؟

 

خانم دشتی (خبرگزاری ایرنا): شما همواره روی‌کرد خود در مدیریت را فرهنگی و اجتماعی اعلام کرده‌اید. چه برنامه متفاوت و شاخصی برای اجرا در اردکان در نظر دارید؟

 

یکی از اشکالات اساسی کشور این بوده که اکثر مدیران برنامه‌ریز ما مهندس بوده‌اند و متأسفانه روی‌کرد فرهنگی وجود نداشته است و امیدواریم روزی برسد که مدیران ما از رشته‌های علوم انسانی باشند. برخی تصور می‌کنند وظیفه فرماندار و بخشدار و... صرفاً اجرای پروژه‌های عمرانی است؛ درصورتی که معتقدم وظیفه فرماندار، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و نظارت بر حسن اجراست. عمده مشکل ما در حوزه اجتماعی این است که هنوز روش گفت‌وگو را بلد نیستیم و همه‌چیز را از دریچه سیاست نگاه می‌کنیم. نگاه سیاست‌زده معمولاً بر سایر مسائل غلبه کرده است. دست همه نخبگان و فعالان را به گرمی می‌فشارم و امیدوارم با ارائه و اجرای برنامه‌هایی، یک قدم به اخلاق نزدیک‌تر شویم و به سمتی برویم که دروغ و تزویر و تهمت در جامعه نباشد. در سال جاری از اعتبارات، ۴.۲ میلیارد برای گردشگری اختصاص یافته تا این موضوع رونق بگیرد. ورود گردش‌گران داخلی و خارجی ناقل فرهنگ ما خواهد بود و معتقدم اقتصاد گردشگری و فرهنگی بهتر از اقتصاد صنعتی است.

 

محمدعلی صادقیان (خبرگزاری ایسنا): شما در مصاحبه‌های مختلف ادعا کرده‌اید که جلوی صنایع آلاینده را گرفته‌اید. 20 روز از یک ماه گذشته هوای اردکان آلوده بوده. راهکار شما چیست؟ سؤال دوم این‌که با توجه به نزدیکی به روز ملی ایمنی، آمادگی شهرستان در برابر مخاطرات به‌ویژه زلزله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

کارگروه محیط‌زیستی تا دو هفته آینده متشکل از فعالان انجمن‌ها و متخصصان این حوزه تشکیل می‌شود تا هم‌اندیشی برای یافتن منشأ آلودگی و ارائه راهکارهای مقابله صورت گیرد. بخش عمده آلودگی اردکان مربوط به ریزگردهاست که به مسائل طبیعی نظیر خشکسالی و... مربوط است. در همه کشور نیز چنین مسئله‌ای وجود دارد. ما در سال‌های اخیر بوته‌ها را از بین برده‌ایم و جای‌گزین نکرده‌ایم... در سال‌جاری نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان برای کاشت گونه‌های گیاهی نظیر تاغ در اطراف اردکان تخصیص یافته تا این وضعیت را تثبیت کنیم. تا به حال چنین بودجه‌ای به منابع طبیعی اردکان اختصاص نیافته بود. سنگ‌شکن‌ها نیز موظف شده‌اند تا مسقف شوند. محیط‌زیست و دادستانی نیز توقف فعالیت برخی سنگ‌شکن‌ها و واحدهای شن و ماسه را دنبال می‌کنند تا این مشکل کاهش یابد. شاخص‌ها نشان می‌دهد نسبت به سال قبل در وضعیت بهتری هستیم؛ ولی این به معنای مطلوب‌بودن وضعیت هوا نیست. براساس گزارش‌های مرکز بهداشت تعداد مراجعان به اورژانس نسبت به سال قبل کاهش داشته. ولی همه این‌ها بیان‌گر این نیست که وضعیت ما مطلوب است. گاهی اوقات غلوکردن در فضای مجازی باعث می‌شود که هدف را گم کنیم. سعی کنیم منصفانه و مستند این مسائل مطرح شوند تا امکان پی‌گیری وجود داشته باشد. دستگاه‌های سنجش آلایندگی اردکان در استان پیشرفته‌ترین هستند چراکه در سایر شهرستان‌ها و ازجمله مرکز استان تنها یک پارامتر نمایش داده می‌شود ولی در اردکان چند پارامتر اندازه‌گیری و نمایش داده می‌شود. در خصوص زلزله، متاسفانه سازه‌های ما استحکام لازم را ندارند. نظارت کافی و لازم از سوی شهرداری اعمال نشده و در کمیسیون ماده ۱۰۰ بسیاری از این موارد مشاهده می‌شود. جریمه‌کردن افراد پس از ساخت غیراصولی بنا مشکلی را حل نمی‌کند. تجربه زلزله کرمانشاه نشان داد سازه‌های شناژبندی‌شده علی‌رغم ترک‌خوردگی، جان بسیاری را نجات داده‌اند. آموزش و ساخت خانه‌های ایمن باید فرهنگ شود و شهرداری و شورا نیز نظارت بیشتری اعمال کنند. متأسفانه باید اعتراف کنیم که آمادگی لازم را در بحران نداریم. در پایتخت، اعلام می‌شود که درصد کمی آمادگی وجود دارد. در سایر شهرستان‌ها نیز شرایط بهتری وجود ندارد...

 

محمدرضا کمالی: اگر دلمان برای صنعت و آلودگی می‌سوزد باید وحدت کلمه‌ای شکل بگیرد. درباره ارزش افزوده و تعهدات اجتماعی صنایع و... باید وحدت کلمه در مسئولان و مردم به‌وجود آید. چه حرکت ملموسی برای احقاق حق مردم در این حوزه‌ها انجام شده است؟

 

مطالباتی از سال گذشته مربوط به شهرداری و برخی دیگر از دستگاه‌ها از صنایع وجود داشت که پی‌گیری شد و به سرانجام رسید نظیر ۴ میلیارد تومان برای روکش آسفالت طرح فاضلاب شهری. مسئولیت اجتماعی صنایع در قانون تعریف شده است و همان عوارض و مالیات و... است. اما وقتی صنعتی مستقر می‌شود؛ عوارض و آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی و... به‌وجود می‌آید و اگر افکار عمومی و مسئولان هماهنگ شوند؛ طبیعتاً صنایع را موظف به همکاری خواهند کرد. اعتبارات دولتی محدود است و برای ساخت اماکن تفریحی، تقویت زیرساخت‌ها و... کافی نیست. لذا صنایع باید به این موضوعات ورود کنند و برای رفاه مردم به کمک دولت بیایند. در اصفهان بعد از ۵۰ سال، صنایع با مطالبه مردمی و مسئولان مجاب به انجام تعهدات بزرگ اجتماعی شده‌اند. نقش رسانه‌ها و هم‌گرایی آن‌ها نیز در این خصوص بسیار مهم است.

 

هادی طاهری (کانال تلگرامی ذره‌بین): آب شهری اردکان وضعیت بسیار بدی دارد. در مورد مسئله آب چه برنامه‌ای دارید؟

 

در خصوص برنامه تلویزیونی رصد که بخشی از آن به مسئله آب پرداخت؛ گلایه‌ای از دوستان دارم و آن این‌که به اصل صحبت‌ها توجهی نشد و بیشتر به حاشیه‌ای که بر اثر سوءبرداشت پیش آمد؛ پرداخته شد. در آن برنامه گفتم: آبی که صنایع مصرف می‌کنند؛ هزینه‌های آن را خودشان پرداخته‌اند و با قطع آب صنایع قرار نیست به آب شرب اردکان اضافه شود. آب اردکان بدکیفیت‌ترین آب استان است و طی پی‌گیری‌ها و مکاتباتی که با استاندار قبل انجام شد؛ درخواست کردیم که ملاک توزیع آب تغییر یابد و بر اساس کیفیت و شوری توزیع شود. همان آبی که در کل استان مصرف می‌شود را مردم اردکان نیز باید مصرف کنند و در شأن مردم شریف ما نیست که با دبه از جایگاه‌ها آب برداشت کنند. کسی به این مسئله توجه نکرد. شرکت آب و فاضلاب استان باید در ملاک توزیع آب برای اردکان تجدیدنظر اساسی بکند و مسئله آب اردکان را به عنوان مهم‌ترین مسئله فعلی اردکان دنبال خواهم کرد.

 

احمد مهدی‌زاده (خبرگزاری فارس): تکلیف معدن دی ‌۱۹ مشخص شده است؟

 

این معدن در خاک اردکان است. اما معدنی ملی است و ممکن است شکل بهره‌برداری آن با سایر معادن متفاوت باشد. در این خصوص هنوز در حد مطالعات بحث و صدور مجوز انجام شده است. تأکید می‌کنم که این معدن ملی است و تصمیم‌گیری‌های کلان در سطح ملی صورت می‌گیرد. البته ما نیز دغدغه‌های مردم اردکان و فعالان محیط‌زیست را منتقل می‌کنیم.

 

خانم قاسمیان (کانال تلگرامی و سایت اردکان‌گویا): سایت «اردکان‌گویا» به‌عنوان یک پایگاه مردمی درخواست مجوز داده اما صدور آن بعد از یک‌سال و اندی هنوز اتفاق نیفتاده. از طرفی شما مسئولان را از گفت‌وگو و مصاحبه با این رسانه‌های بدون مجوز منع کرده‌اید. تکلیف این کانال‌ها و سایت‌های مردمی چیست؟ این قانون که باید رسانه مجوز داشته باشد از کجا آمده است؟

 

در دوره استاندار سابق و از سوی مدیرکل روابط عمومی مکاتبه شده و از مدیران خواسته شده که در راستای حمایت از رسانه‌های دارای مجوز که هزینه‌هایی را برای تهیه خبر، گزارش، چاپ و... متحمل می‌شوند با رسانه‌های بدون مجوز مصاحبه نشود. این مطلب را فرمانداری به مدیران شهرستان نیز ابلاغ کرده است. آقای مهندس زمانی‌قمی استاندار جدید هم در مصاحبه با یکی از روزنامه‌ها (۲۳ آبان ۹۶) گفته‌اند که مدیران با رسانه‌های بی‌مجوز مصاحبه نکنند. باید توجه داشته باشیم که پاسخ به تماس هر شهروند یا بیان مطلبی، به معنای مصاحبه نیست؛ بلکه گفت‌وگو با شخص انجام شده و نه رسانه‌ی وی. گرچه ممکن است آن شخص به غلط، گفت‌وگوی انجام‌شده را تحت عنوان مصاحبه در رسانه خود منتشر کند. اخیراً یکی از افراد مسئول در جلسه‌ای عنوان داشت که روش تهمت‌زنی و سپس به دست آوردن اطلاعات صحیح از این مسیر راه درستی است؛ اما ما این روش را نه اسلامی می‌دانیم و نه اخلاقی. هرکس سؤالی دارد می‌تواند با مراجعه بپرسد. ولی این روش که توسط برخی افراد ذی‌نفوذ تئوریزه می‌شود انسانی و اسلامی و اخلاقی نیست. برخی دیگر از رسانه‌ها نیز حتی از انتشار عکس همکاران خود واهمه دارند! به عنوان نمونه سال گذشته یکی از مدیران کل به بازدید از دفتر یکی از این سایت‌های خبری بدون مجوز رفت؛ اما در عکسی که این کانال بدون مجوز که خط‌دهنده بسیاری از سایت‌های مخالف دولت در استان است؛ منتشر کرده؛ چهره تمام خبرنگاران رسانه خود را پوشانده است! این رسانه‌ها و همفکران آن‌ها در اردکان که حتی از انتشار عکس و اسم خود واهمه دارند قطعاً نمی‌توانند نماینده خبرنگاران و مطالبه‌گر حقوق مردم باشند!

 

مسعود میرجلیلی (کانال تلگرامی یزدتیتر): آمار بیکاری اردکان به خصوص در زنان تحصیل‌کرده بالاست. از طرفی نخبگان اردکانی در حال خروج از شهرستان هستند. برای کارگرهای مهاجر به اردکان نیز امکانات کافی به وجود نیامده است. چرا باید کارگران نیز از بیرون از شهرستان وارد اردکان شوند؟ چرا نیروهای بومی به کار گرفته نمی‌شوند؟ چرا نظارت بر هیئت‌مدیره‌های صنایع انجام نمی‌شود؟ تعهدات اجتماعی صنایع وظیفه آن‌هاست. چه کاری برای هدفمندکردن کمک‌ها صورت گرفته؟

 

با توجه به ورود مهاجران نرخ رشد جمعیت اردکان بسیار بالاست و نیاز به تأمین مسکن و زیرساخت‌هاست. یکی از اقداماتی که باید صنایع انجام دهند این است که برای کارگران خود مسکن و امکانات رفاهی فراهم کنند. کمااین‌که نیازسنجی نیز صورت گرفته و ثبت‌نام انجام شده است. در مورد مهاجرت مغزها از اردکان مسئله‌ای است که کشور ما نیز در سطح کلان با آن دست به گریبان است. اردکان حدود ۲۰ سال است که وارد فاز صنعتی شده ولی رشته‌های تحصیلی متناسب با آن‌ها در اردکان به وجود نیامده است. باید ارتباط صنعت و دانشگاه‌ها تقویت شود و حتی شاید لازم باشد یک دانشگاه صنعتی نیز در این شهرستان تأسیس شود تا نیروهای بومی متخصص در این حوزه‌ها تربیت کنیم. در آزمون‌هایی که اخیراً برای جذب نیروهای واحدها برگزار شده بیش از ۷۵ درصد نیروها بر اساس سیاست بومی‌گزینی جذب می‌شوند. این اقدام گرچه دیر انجام شده ولی حرکتی رو به جلو است.

 

خانم خیرزاده (دوهفته‌نامه مروت): در مجتمع شهید رضائی‌نژاد، نیروهای بومی پس از پایان ساخت مجتمع به کار گرفته نشدند و نیروهایی از خارج از استان به استخدام درآمدند. علت چیست؟

 

آن مجتمع در مرحله ساخت بوده است. این دوره با مرحله بهره‌برداری فرق دارد. در مرحله بهره‌برداری نیاز به نیروهای باتجربه و تکنسین است و با توجه به این‌که این مجموعه مربوط به سازمان انرژی اتمی است؛ نیروهای موردنیاز براساس سیاست سازمان جذب می‌شوند. در کارخانه‌های دیگر هم کارگران ساده و غیرماهر که در مرحله ساخت بوده‌اند معمولاً نمی‌توانند در حوزه فنی فعالیت کنند. یکی از فولادهای اردکان زمانی که می‌خواست ساخته شود؛ لازم بود نیروهای باتجربه از شهرستان‌های دیگر که تجربه ساخت مجتمع فولادی را دارند؛ وارد شوند. چون یک صنعت پیچیده است و حساسیت‌های خاص خود را دارد. اگر این اقدام انجام نمی‌شد؛ همان اتفاق تعطیلی فولاد یکی از شهرستان‌ها برای اردکان تکرار می‌شد.