سرپرست فرمانداری اردکان در پی نگرانی مردم از وضعیت سرباره‌ها دستور داد:
سرپرست فرمانداری اردکان در پی انعکاس نگرانی مردم از وضعیت سرباره‌های فولادی دستور داد تخلیه این سرباره‌ها تا زمان صدور مجوز طرح مدیریت پسماندها و تأییدات محیط‌زیست متوقف شود.
 
جلسه بررسی مسائل و مشکلات محیط‌زیستی شهرستان به ریاست سرپرست فرمانداری اردکان، معاون پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان، مشاور فرماندار در امور محیط‌زیست، و رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست اردکان برگزار شد.
 
به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان علیرضا جدیدی اردکانی در این نشست افزود: امروز برخی مسائل و مشکلات محیط‌زیستی در حوزه صنعت و معدن شهرستان باعث نگرانی مردم شده است و فرمانداری به‌عنوان عالی‌ترین نهاد اجرایی شهرستان این مسئله را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها تا حصول نتیجه دنبال خواهد کرد.
 
وی با اشاره به این‌که در فضای رسانه‌ای شهرستان گاهی مطالبی غیرکارشناسی و غیردقیق مطرح می‌شود گفت: بایستی جمعی کارشناسی در شهرستان تشکیل گردد که برای آینده اردکان برنامه‌ریزی و آینده‌نگری دقیق و حساب‌شده‌ای داشته و ضمن مشخص نمودن نیازهای اصلی شهرستان، اولویت‌های محیط‌زیستی و راهکارهای رفع آن‌ها را تعیین نماید.
 
سرپرست فرمانداری اردکان بر لزوم تشکیل کارگروه واگذاری و صدور مجوز در شهرستان تأکید کرد و گفت: این کارگروه متشکل از روسای ادارات مرتبط و کارشناسان متخصص حوزه‌های مربوطه در فرمانداری ایجاد می‌شود.
 
جدیدی اردکانی اظهار داشت: انتظار می‌رود کلیه تصمیماتی که در اداره کل محیط‌زیست استان برای اردکان اتخاذ می‌شود و صدور مجوزهای مربوط به این شهرستان با هماهنگی کامل فرمانداری صورت گیرد.
 
مشاور فرماندار اردکان در امور محیط‌زیست نیز در ادامه با بیان این‌که امروز نگرانی‌هایی در سطح جامعه و در بین مردم وجود دارد که ناشی از ضعف عملکرد برخی از صنایع در قبال مسئولیت‌ها و وظایف قانونی آن‌ها نسبت به محیط‌زیست است؛ افزود: می‌بایست این نگرانی و دغدغه‌ها توسط اداره محیط‌زیست استان و شهرستان موردبررسی قرارگرفته و نتایج آن به مردم اطلاع‌رسانی شود.
 
مجتبی مجدیان اردکانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشتر توجهات به مبحث آلودگی هوا جلب شده؛ اما هرچند این نوع از آلودگی زیست‌محیطی بسیار مهم و درخور توجه است، ولی باید جنبه‌های دیگر آلودگی مانند پسماندها، آلودگی آب‌وخاک نیز موردتوجه و بررسی ویژه قرار گیرد.
 
وی با اشاره به وجود تعداد زیادی واحد صنعتی و معدنی در شهرستان و تولید پسماندهای صنعتی توسط آن‌ها گفت: لازم است هر چه سریع‌تر مکان‌یابی دقیق و علمی برای محل دفع و مدیریت این نوع پسماندها در شهرستان صورت گرفته و با برنامه‌ریزی منسجم این طرح اجرایی گردد.
 
معاون اداره کل محیط‌زیست استان نیز لزوم تهیه استراتژی توسعه استان به‌عنوان یک سند راهبردی که تمام جنبه‌های توسعه پایدار را مدنظر قرار می‌دهد را یادآور شد و گفت: پهنه‌هایی برای استقرار صنایع آلاینده در سطح استان مشخص‌شده که برنامه‌ریزی برای استقرار این‌گونه صنایع در پهنه‌های مذکور صورت گرفته ولی به دلیل برخی مشکلات هنوز اجرایی نگردیده است.
 
کوچک زاده اظهار داشت: در چند سال اخیر با استقرار ۲۲ واحد فولادی در سطح استان به دلیل احتمال آلایندگی آن‌ها مخالفت شده است.
 
در ادامه این نشست و به‌منظور بررسی میدانی برخی مسائل زیست‌محیطی گزارش‌شده توسط مردم، حاضران از محل دپوی نخاله‌های ساختمانی اردکان و محل تخلیه و دپوی سرباره‌های یکی از واحدهای فولادی شهرستان بازدید کردند.
 
بنا به این گزارش علیرضا جدیدی اردکانی در این بازدیدها بر لزوم مدیریت بهتر دپوی نخاله‌های ساختمانی و جلوگیری از تخلیه دیگر انواع پسماند در این محل تأکید کرد.
 
سرپرست فرمانداری اردکان همچنین در بازدید از محل تخلیه و دپوی سرباره‌های فولادی که چند وقتی است باعث نگرانی‌های در بین مردم شده، تأکید کرد: در مذاکراتی که با مدیران پیمانکار مربوطه صورت گرفته، قرار شد طرح مربوط به بازیافت و استفاده مجدد از این سرباره‌ها در تولید قطعات بتونی و ساختمانی توسط پیمانکار ارائه گردیده و در صورت تأیید طرح توسط کارشناسان اداره محیط‌زیست و به دلیل اینکه این طرح می‌تواند روشی نوین برای مدیریت این پسماندها باشد، با مجوز و نظارت محیط‌زیست طرح اجرایی گردد.
 
همچنین در این بازدیدها تأکید شد تا زمان ارائه طرح و اجرایی شدن آن، تخلیه سرباره‌ها در این مکان متوقف گردد.