به گزارش اتاق خبر اردکان به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه یزد، "محمد حسین ماجدی اردکانی" در نشست شورای اداری شهرستان اردکان با تاکید بر امر آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه اهمیت کالاهای استاندارد، گفت: در جلسات مختلفی که با واحدهای تولیدی و صنعتی و همچنین شهردار و امام جمعه اردکان برگزار شد، زمینه‌های همکاری هر چه بیشتر دستگاه های مرتبط اجرایی و همچنین واحدهای تولیدی با برنامه‌های این اداره و اهمیت استفاده از کالاهای استاندارد برای مردم مورد بررسی قرار گرفت.

این مقام مسئول کالیبراسیون یا تنظیم مجدد ترازوها و ابزار سنجش وزن فروشگاه‌ها را یکی دیگر از نکات با اهمیت در زمینه استاندارد‌سازی کالا و خدمات به شهروندان دانست و افزود: استفاده مکرر از ترازو باعث خطای ترازو‌ها شده که گاهاً موجب کم فروشی و یا زیاد فروشی خواهد شد که نیاز به کالیبره کردن یا همان تنظیم مجدد را برای فروشندگان بوجود می‌آورد.

وی افزود: طبق قانون و فرامین دینی ما کم‌فروشی به کرات نهی شده که امیدواریم فروشندگان و واحدهای تولیدی نسبت به این امر حساسیت بیشتری داشته و با ماموران اداره استاندار در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند تا ناخواسته دچار امری خلاف نشوند.

ماجدی از شهربازی اردکان به عنوان اولین شهربازی دارای مجوز استاندارد استان نام برد و تاکید کرد: نظارت اداره کل استاندارد علاوه بر وسایل استاندار شهرهای بازی بر اصناف و واحدهای تولیدی و مواد غذایی تاکید ویژه‌ای است که در این رابطه طرح‌های مختلف نظارتی در دوره‌های مختلف سال در سطح استان به اجرا در آمده است.

وی به بازرسی بیش از 50 واحد صنفی در چندید مرحله اشاره کرد و افزود: در طرح رمضان مواردی تخلف در سطح شهرستان اردکان كه شامل چند مورد تخلف فروش زعفران، خرما و آبلیموی غیر استاندارد در سطح شهرستان اردکان گزارش شد که بعد از جمع‌آوری مواد غیر استاندارد، برای انهدام در اختیار واحدهای مربوطه قرار گرفت.

ماجدی به 728 واحد تولیدی و صنعتی دارای پروانه استاندارد در کل استان اشاره کرد و افزود: از 728 واحد، 27 واحد صنعتی و تولیدی در اردکان دارای پرونده استاندارد هستند که با توجه به اهمیت موضوع سعی خواهد شد تا نظارت بیشتری بر واحدهای موجود بدون مجوز بکار گرفته شود.

وی از مستقر شدن واحد نمایندگی اداره کل استاندارد در آینده‌ای نزدیک در اردکان خبر داد و افزود: بیش از 190 واحد دارای پروانه بهره‌برداری در اردکان وجود دارد که طبق آمار موجود برخی از این واحدها مشمول دریافت پروانه استاندارد نيست.

ماجدی در ادامه از فعالیت سه شعبه رسیدگی به تخلفات کالاهای غیر استاندارد در دادسراهای استان خبر داد و افزود: با توجه به اهمیت موضوع نظارت بر عرضه و تولید کالاهای استاندارد، پیشنهاد موضوع راه‌اندازی شعبه‌های شهرستانی نیز مطرح شده که امیدواریم هرچه سریعتر شاهد فعالیت این شعب در شهرستان ها هم باشیم تا در راستای احقاق حقوق مصرف‌کنندگان گامی موثر برداشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: از هشت واحد فعال تولید کاشی و سرامیک، شش واحد دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد هستند، یک واحد بدون مجوز از کارخانجات جدید التاسیس است که در حال اخذ مجوزهای لازم است و دیگر واحد بدون مجوز تولیدکننده کاشی و سرامیک نیز با توجه به عدم پیگیری، پرونده آن به واحدهای حقوقی ارجاع شده است.

مدير كل استاندارد استان در پایان نيز خاطرنشان کرد: البته با توجه به آمارهای تخلفات  در زمینه استاندارد، اردکان در زمینه رعایت اصول و قوانین کالا و خدمات استاندارد از شرایط مطلوبی برخوردار است.

يادآور مي‌شود؛ مدیر کل استاندارد استان در سفر به اردكان همچنين در نشستي با روساي اداره صنعت، معدن و تجارت، اصناف و همچنین جمعی از بازاریان و اصناف اردکان در سالن شهید حنیف فرمانداری، در رابطه با اهمیت بحث استاندارد، کالیبره کردن ترازوهای فروشگاه‌ها و نظارت بیشتر در امر فروش کالاهای دارای علامت استاندارد مواردی را مطرح كرد.

حضور در چندین واحد صنعتی و تولیدی شهرستان اردکان و بررسی مشکلات حوزه استاندارد این واحدها از دیگر برنامه های سفر سه روزه مدیر کل استاندارد استان و هیات همراه وی در اردکان بود.