به گزارش اتاق خبر اردکان به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه یزد، در این سفر یک روزه نمایندگان رسانه‌های گروهی فرانسه، اسپانیا، چین، عمان و غيره پس از بازدید از بخش‌های مختلف  مجتمع چادرملو از جمله معدن و خطوط فراوری سنگ آهن  و تولید کنسانتره و قسمت‌های جانبی آن نظیر سنگ‌شکن، انباشت و برداشت، سیستم انتقال و تصفیه آب و  واحد خدمات پزشکی و اورژانس، مجتمع فرهنگی و ورزشی شامل مجموعه سوارکاری با 11 اسب اصیل ایرانی و عرب، استخر و سونا، زمین فوتبال، سالن والیبال و بسکتبال، سالن‌های بدن‌سازی و بیلیارد، فروشگاه تعاونی و مجموعه مهمانسراها و رستوران  بازدید کردند .
 
این گروه سپس به مجتمع گندله سازی اردکان در فاصله 200 کیلومتری معدن چادرملو رفتند و از نزدیک با مراحل مختلف تولید گندله و شمش فولاد که در حقیقت ادامه خط تولید آهن و فولاد است، بازدید کردند.
 
 در پایان این بازدید‌ها مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در نشستی مشترک با خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ گفت.
 
"محمود نوریان" با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری شرکت چادرملو و آغاز بکار فعالیت‌های معدن و صنایع مرتبط به در استان یزد، گفت: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (سهامی عام) فعالیت خود را از سال 1371 آغاز کرده و هم اکنون با 17 هزار و 100 میلیارد ریال سرمایه یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در بازار بورس اوراق بهادر تهران با نماد (کچاد) است .
 
وی گفت: در مجتمع معدنی سنگ آهن چادرملو با پنج خط تولید، سالانه 10.5 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن با عيار حداقل 67.5 درصد و حدود یک تا 1.5 میلیون تن سنگ آهن دانه‌بندی با متوسط عیار 55.3 درصد تولید می‌شود.
 
نوريان اعلام كرد: بخشی از کنسانتره تولید شده در این خطوط به  مجتمع گندله‌سازی  همین شرکت در شهرستان اردکان یزد  و بخشی دیگر هم به کارخانجات بزرگ فولاد کشور از جمله مبارکه و خوزستان تحویل می‌شود.
 
مدیر عامل چادرملو افزود: این شرکت، سنگ آهن دانه‌بندی را به دلیل عدم نیاز کارخانجات داخلی برای صادرات عرضه می‌کند تا از محل درآمد ارزی آن، هزینه‌های تهیه تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز در معدن و اجرای طرح‌های توسعه را را تامین کند .
 
وی گفت: بخشی از سرمایه گذاری ها در جهت  تکمیل زنجیره تولید انجام شده است  بطوریکه هم اکنون واحد تولید آهن اسفنجی ، واحد تولید شمش فولاد  در مجتمع اردکان  و یک واحد نورد در شهرستان ابر کوه  در حال ساخت و اتمام است که بزودی بهره برداری از آنها آغاز و چرخه تولید فولاد در شرکت چادرملو تکمیل می شود .
 
نوریان همچنین یکی از برنامه های آتی این شرکت را بهره برداری از پهنه جدید معدنی 19 D در  مجاورت معدن چادرملو عنوان و اظهار امیدواری کرد با طی شدن آخرین مرحله مقدماتی و دریافت مجوز از طرف سازمان محیط زیست، عملیات  اکتشاف در این معدن نیز هر چه زودتر آغاز شود .
 
"رونگ جو" از استادان، پژوهشگران و نویسندگان مطبوعات چین به نمایندگی از طرف میهمانان، با جذاب توصیف کردن این بازدید، گفت: تصور نمی‌کردم ایران در زمینه برداشت و تولید سنگ آهن و فرآوری آن تا این حد رشد کرده باشد، به نظر من ایران در این زمینه از بسیاری کشورهای منطقه جلوتر است .
 
وی فراهم کردن امکانات رفاهی و فرهنگی و ورزشی برای کارکنان را  بسیار ستود و  این اقدام را در حد استاندارد‌های خدمات رسانی در سطح کشورهای توسعه یافته صنعتی عنوان کرد .