"حسین اسماعیلی" در اولین جلسه شورای پیش‌گیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی این شهرستان، گفت: پیش‌گیری مقدم بر درمان است و در آسیب‌های اجتماعی، این موضوع از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان، حسین اسماعیلی با اشاره به توسعه صنعتی شهرستان و پدیده‌ی مهاجرت، گفت: به سبب حضور اقشار گوناگون مردم از طیف‌های وسیع سراسر کشور در اردکان، موضوعی به نام "ناهمگونی فرهنگ‌ها" در جامعه ما اتفاق افتاده است که کار ما را در مقابله با آسیب‌های اجتماعی پیچیده‌تر می‌کند.

 

فرماندار اردکان، مواد مخدر صنعتی را از مهم‌ترین تهدیدهای اجتماعی شهرستان عنوان نمود و افزود: آگاه‌سازی مردم و توسعه آگاهی‌ها از مضرات آسیب‌های اجتماعی در بستر جامعه می‌تواند در جلوگیری از وقوع و بروز این تهدیدها بسیار کمک‌کننده باشد.

 

عالی‌ترین مقام اجرایی شهرستان اردکان، با بیان این‌که نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و آموزش و پرورش باید در مقابله با این آسیب‌ها تقویت و پررنگ‌تر شود؛ تصریح کرد: معتقدم پیش‌گیری از وقوع جرم در کشور ما باید از خانواده و کودکستان‌ها آغاز شود و تربیت و آموزش کودکان در این خصوص باید به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

 

اسماعیلی، ضمن تأکید بر مواضع پیشین خود در خصوص راهکارهای مقابله با جرایم و آسیب‌های اجتماعی، گفت: قطعاً بسنده‌کردن به روش‌های امنیتی و پلیسی و برخوردهای سلبی راه‌گشا نیست و بایستی با فرهنگ‌سازی و اقدامات فرهنگی، تا حد امکان از بروز و ظهور این آسیب‌ها و مخاطرات جلوگیری کرد. وی اظهار امیدواری کرد با برگزاری جلسات مداوم در خصوص پیش‌گیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی و ارائه‌ی راهکارهای عملیاتی، برنامه هدفمند و مشترکی در این خصوص تدوین و اجرایی شود.

 

رئیس دادگستری شهرستان اردکان نیز در این جلسه گفت: پیش‌گیری کیفری و تعیین مجازات‌های سخت، بدون بررسی علل ارتکاب جرم نمی‌تواند کارساز باشد. وی ادامه داد: باید به سمت پیش‌گیری عمومی حرکت کرد و خطر ارتکاب جرم در جامعه را بالا برد.

 

"کریم‌زاده" با بیان این‌که اردکان به نسبت جمعیت شهرستان از لحاظ نرخ جرم در رتبه‌های انتهایی استان قرار دارد؛ ابراز امیدواری کرد با همکاری همه نهادها، این نرخ کاهش یابد.

 

وی با ابراز نگرانی از نرخ آمار طلاق در اردکان، از همکاری اداره بهزیستی اردکان در خصوص همکاری در بخش اورژانس اجتماعی تقدیر کرد و افزود: با ارجاع بخش زیادی از پرونده‌های قضایی به این پایگاه‌ها، نتایج بسیار مطلوبی نیز در این زمینه حاصل شده است.

 

کریم‌زاده گفت: پرونده‌های طلاق در شهرستان اردکان، نوعاً با مواد مخدر در ارتباط‌اند. وی رفتارهای فراتر از چارچوب خانواده را از دیگر عوامل طلاق عنوان نمود و خاطرنشان ساخت: ماهواره یکی از ابزارهای دخیل در روابط فراتر از چارچوب است و باید در این زمینه راهکارهایی اندیشیده شود.

 

"ابوالحسنی" نیز در این نشست، با تشکر از فرماندار اردکان برای تشکیل این شورا گفت: جرایم مرتبط با مواد مخدر در این شهرستان در اولویت قرار دارد. وی وسعت و موقعیت شهرستان اردکان را عامل مهمی در میزان بالای کشف این جرایم عنوان و از تلاش‌های مسئولین قضایی در برخورد قاطع با مجرمان مواد مخدر در ناحیه اردکان تقدیر کرد.

 

دادستان عمومی و انقلاب اردکان با اشاره به راه‌اندازی "مرکز تحکیم بنیاد خانواده" و تأثیرات بسیار مثبت آن در سطح جامعه،  گفت: جلسات و مشاوره‌ها در این مراکز باید دائمی بوده و به سمت ارائه‌ی راهکارهای عملی پیش برود.

 

وی با تأکید بر نقش مهم ماهواره‌ها، فضاهای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و... در بروز و تشدید مباحثی چون طلاق و مواد مخدر، گفت: باید توجه داشت که تنها کشور ما تحت تأثیر این فضاها نیست و همه‌ی کشورهای جهان در معرض این تهدیدها قرار دارند.

 

ابوالحسنی به صحبت‌های اخیر رئیس قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: در ژاپن، مسئله پیش‌گیری از وقوع جرم، از مقاطع ابتدایی نهادینه شده و کار جمعی نیز در این خصوص صورت گرفته است.

 

دادستان اردکان، اقدام فرمانداری اردکان در ساماندهی اتباع بیگانه و نیز اعمال محدودیت‌ها و شرایطی برای به‌کارگیری نیروهای غیربومی در صنایع شهرستان را نمونه‌ای از کار جمعی در خصوص اقدامات پیش‌گیرانه در شهرستان اردکان برشمرد و تصریح کرد: این موضوعات در درازمدت باعث کاهش وقوع جرم در شهرستان خواهد شد.

 

در ادامه این نشست، "سیدعلی‌اصغر رفاهی"، در تشریح اهداف تأسیس معاونت پیش‌گیری از وقوع جرم در دادگستری‌ها، به اصل 156 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: باید تمامی وظایف قوه قضائیه طبق قانون اساسی اجرا و علاوه بر رسیدگی به جرایم، علل آن بررسی و راه بر تکرار آن بسته شود.

 

وی ادامه داد: با وجود فعالیت‌های بسیار شایسته‌ای که در استان‌های مختلف انجام شده است؛ تعداد پرونده‌های قضایی در سال‌های متوالی رشد یافته است و طبق نظر کارشناسان در کشور، از 10 جرم، چهار مورد اول مربوط به مظاهر خشونت است و در اردکان نیز این روند وجود دارد.

 

معاون اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد با بیان این‌که طلاق، یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی استان است؛ گفت: در سال 88، این استان رتبه اول کشور را در خصوص رشد نرخ طلاق دارا بوده است.

 

وی، پنج جرم اول استان در سال قبل را به ترتیب شامل مواد مخدر، سرقت، ایراد صدمات بدنی غیرعمدی (تصادفات)، ضرب و جرح عمدی و توهین و ناسزا عنوان نمود و گفت: در سال جاری ضرب و جرح عمدی از رتبه چهارم به سوم رسیده است.

 

رفاهی، آسیب‌های اجتماعی استان را شامل اعتیاد، طلاق، انحرافات اخلاقی، اتباع بیگانه و خشونت خانگی دانست و  گفت: شهرستان اردکان، از لحاظ تعداد کل جرایم نسبت به جمعیت در رتبه هفتم استان قرار دارد.