جلسه شورای فرهنگ عمومی

پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سید اسماعیل شاکر» امام جمعه، «حسین اسماعیلی» فرماندار و دیگر اعضای این شورا در سالن شهید حنیف فرمانداری اردکان برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان اردکان در این جلسه که با حضور تعدادی از اصحاب رسانه شهرستان برگزار شد؛ امام جمعه اردکان با اشاره به این‌که پیشرفت تکنولوژی و گوشی‌های تلفن همراه و به تبع آن افزایش استفاده از برنامه‌های اطلاع‌رسانی در فضاهای مجازی باعث شده هر شهروند یک خبرنگار باشد افزود: در دنیای کنونی و سرعت در انتقال اخبار نمی‌توان جلوی انتقال برخی خبرها را گرفت اما خبرنگاران و فعالین عرصه اطلاع‌رسانی هم باید جنبه انصاف و حفظ حرمت‌ها را در نظر داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام شاکر افزود: اگر اصحاب رسانه و خبرنگاران قبل از انتشار هر مطلبی با مسئول مربوطه صحبت کنند و از صحت و سقم مطلب و موارد شنیده‌شده آگاهی کسب کنند هیچ‌گاه این فضای تهمت و مشکلات ناشی از انتشار برخی اخبار پیش نخواهد آمد.

 

امام جمعه اردکان با ابراز گلایه از برخی رسانه‌ها در متشنج‌کردن فضای عمومی شهر با انتشار اخبار غیرواقع گفت: برخی خبرنگاران اگر گاهی خود را جای مسئولان با این سطح فشار کاری قرار دهند هیچ‌گاه به خود اجازه نخواهند داد که نسبت به برخی مسائل سریع عکس‌العمل نشان دهند یا خبری را بدون بررسی منتشر نمایند.

 

وی در پایان ضمن تشکر از فعالیت اصحاب رسانه در اردکان همه خبرنگاران را به صبر، انصاف و تأمل در عرصه اطلاع‌رسانی و خبرنگاری دعوت کرد و افزود: امیدوارم خبرنگاران و اصحاب رسانه منصفانه و با نگاهی فراجناحی نسبت به انتشار اخبار فعالیت کنند و در زمینه فعالیت خود حلقه انصاف را فراموش نکرده و با اتصال به آن در این امر خطیر گام بردارند.

 

فرماندار اردکان نیز در این جلسه با گرامی‌داشت هفته بسیج افزود: آثار فعالیت بسیج نه تنها درایران بلکه در جهان مشهود است و همه مردم جهان به این مسئله پی برده‌اند که بسیج نقطه مقابل استکبار است.

 

وی اظهار داشت: شایعه‌پراکنی، رواج دروغ و تهمت و افترا با مسایل دینی ما نیز مغایرت دارد و با تأکید دستگاه قضایی با خاطیان برخورد جدی خواهد شد. اسماعیلی افزود: خبرنگاران و اصحاب رسانه باید به اصل اخلاق رسانه‌ای توجه داشته باشند.

«حسین اسماعیلی» با اشاره به نزدیکی انتخابات، گفت: متاسفانه برخی مواقع در سطح شهرستان مشاهده می‌شود که برخی سایت‌ها و شبکه‌های مجازی اخلاق رسانه‌ای را کمتر مدنظر قرار داده و به راحتی به توهین و افترا دست می‌زنند.

 

وی گفت: روزنامه‌ها و رسانه‌ها حق سوءاستفاده از این قدرت را ندارند؛ گرچه متأسفانه برخی سایت‌ها و وب‌لاگ‌ها به‌راحتی به افراد توهین می‌کنند و همواره در مقام افترا و شایعه‌پراکنی هستند و حتی هنگامی که دستگاه قضایی بر حسب وظیفه قانونی خود به برخورد با این متخلفان می‌پردازد؛ از این اقدام گلایه می‌کنند!

 

بررسی راهکارهای موجود در زمینه تدوین آیین‌نامه نظارت بر فعالیت گروه‌های تعزیه‌خوانی و ارائه راهکارهای موجود از سوی اعضای این شورا و همچنین بررسی مشکلات وب‌سایت‌ها و نشریات شهرستان از دیگر مباحث مطرح‌شده در این جلسه بود.