همایش استانی کودکان دیار صلح و گفت‌وگو/ ۴
محمود زمانی‌قمی گفت: انسان‌ها به حکم فطرت متفاوت خلق شده‌اند و جوامع بشری نیز به پیروی از همین سنت متفاوت هستند و در عین حال برای تکامل و سعادت به زندگی اجتماعی‌ سفارش شده‌اند.
 
به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان، استاندار یزد که در اولین همایش استانی کودکان دیار صلح و گفت‌وگو سخن می‌گفت افزود: اگر تفاوت‌ها به گفت‌وگو تبدیل نشوند و در مباحث مختلف نقطه اشتراکی پیدا نشود؛ بدیل آن نزاع و خشونت و درگیری و نتیجه آن ازبین‌رفتن استعدادها و امکانات خواهد بود.
 
وی خاطرنشان کرد: در مبانی دینی و قرآن کریم و سنت، بر فرهنگ گفت‌وگو و کنارهم نشستن تأکید شده است و اگر به کلام مولا علی‌ع رجوع کنیم نمونه‌های بسیاری از این رفتار اسلامی و اخلاقی را مشاهده خواهیم کرد.
 
استاندار یزد بیان داشت: جامعه‌ای می‌تواند گفت‌وگو کند که از خشونت و بداخلاقی دور باشد و مقدمه گفت‌وگو و مدارا، تکیه بر اخلاق است.
 
زمانی‌قمی در ادامه با ابراز خرسندی از برگزاری این همایش در اردکان، از این شهرستان به عنوان موطن علما و فقهای بزرگ یاد کرد و گفت: آیت‌الله سید روح‌الله خاتمی‌ره از بنیانگذاران و ناشران فرهنگ مدارا در حوزه‌های علمیه در عصر کنونی بود.
 
وی با اشاره به پیشنهاد گفت‌وگوی تمدن‌ها توسط سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق ایران، گفت: این نظریه در شرایطی ارائه شد که عده‌ای از سیاستمداران جهان، ترور و خشونت را مطرح می‌کردند و گفت‌و‌گوی تمدن‌ها را حتی مخالفان شجره طیبه انقلاب اسلامی ولو بالاجبار پذیرفتند و بر آن مهر تأیید زدند.
 
عالی‌ترین مقام اجرایی استان با تأکید مجدد بر اخلاق‌مداری در سیاست افزود: نمی‌توان ادعای مسلمانی کرد و راه تخریب را در پیش گرفت.
 
محمود زمانی‌قمی با اشاره به تجربه تاریخی حضرت علی‌ع در واقعه خلافت و پیشنهاد جنگ از سوی ابوسفیان گفت: ایشان این پیشنهاد را نپذیرفت و از مرزهای اخلاق عدول نکرد و حتی بعد از ضربت‌خوردن نیز پیروانش را به مدارا و رعایت اخلاق توصیه نمود و شهید راه مدارا و اخلاق و رحمت شد.
 
وی در پایان با بیان خاطره‌ای از سیره اخلاقی معلم شهید مطهری، خاطرنشان کرد: شهید مطهری راه دوام و بقای نظام و انقلاب و جمهوری اسلامی را منطق و گفت‌وگو می‌دانست و ما امروز بیش از هرزمان دیگری به این اخلاق نیاز داریم.