فرماندار اردکان در جلسه شورای اداری

جلسه شورای اداری شهرستان اردکان با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و بابایی معاون مدیرکل دفتر ارزيابی عملكرد، بازرسی و پاسخگویی به شكايات استان در سالن شهید حنیف فرمانداری شهرستان اردکان برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان اردکان حسین اسماعیلی در این جلسه با گرامی‌داشت آغاز هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار و ارتحال علامه طباطبایی بر لزوم توجه دستگاه‌های اجرایی نسبت به فرهنگ کتاب و کتابخوانی تأکید کرد و افزود: مسلماً با فراهم نمودن ظرفیت فیزیکی و زیرساخت‌های کتابخانه‌ها می‌توان در جهت ارتقای سطح سرانه کتاب و افزایش سرانه مطالعه در شهرستان‌ گامی مؤثر برداشت.

 

فرماندار اردکان با اشاره به این‌که متأسفانه در جامعه‌ی امروز با توجه به گسترش وسایل ارتباط جمعی به مسئله کتاب و مطالعه کم‌توجهی می‌شود، گفت: دستگاه‌ها به‌خصوص آموزش و پرورش باید با آموزش‌های صحیح و مداوم، فرهنگ کتابخوانی را از سنین خردسالی و کودکی اصلاح نمایند تا نسل آینده، نسلی کتابخوان باشد.

 

عالی‌ترین مقام اجرایی شهرستان یکی از عوامل مهم در مغفول‌ماندن فرهنگ مطالعه در کشور را عدم توجه خانواده‌ها به این موضوع دانست و گفت: شخصیت کودکان از ابتدا در خانواده شکل می‌گیرد و چنانچه فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در خانواده‌ای مورد توجه باشد؛ قطعاً فرزندان نیز توجه به کتاب را از ملزومات زندگی خود می‌دانند.

 

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان اردکان، تعداد کتابخانه‌های این شهرستان را ۱۳ باب عنوان کرد و افزود: از این تعداد، ۷ باب در مرکز شهرستان و بقیه کتابخانه‌ها در بخش‌های مختلف این شهرستان دایرند. وی با بیان این‌که ۱۵۳۰۰۰ جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی اردکان وجود دارد و ۵۳۰۰ نفر عضو کتابخانه‌ها هستند؛ گفت: فرهنگ، محوری‌ترین موضوع در تعالی جامعه است. وی شاخص مهم توسعه‌یافتگی هر جامعه را سرانه مطالعه آن جامعه دانست و افزود: هر اندازه که در این زمینه بیش‌تر سرمایه‌گذاری شود؛ نتایج مثبت آن بیشتر خواهد بود.

 

«رقیه دوست‌فاطمیها» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز از حمایت‌های فرماندار، شهرداران و بخشداران شهرستان اردکان قدردانی کرد و افزود: در طول مدت فعالیت این اداره کل، همکاران ما از هیچ‌گونه تلاشی برای ارتقای سطح کیفی خدمات کتابخانه‌ها در استان دریغ نکرده و خوشبختانه شاهد برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و برنامه‌های مناسبی در این راستا بوده‌ایم.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته در طول دوره فعالیت خود در این نهاد، از تشکیل نخستین کتابخانه ستادی در اداره کل کتابخانه‌های استان، ساماندهی کتابخانه تخصصی نابینایان استان و ساماندهی خانه‌های کتابداری به‌عنوان بخشی از اقدامات مهم یاد کرد.

 

در ادامه جلسه شورای اداری شهرستان معاون مدیر کل دفتر عملکرد، بازرسی استانداری یزد نیز با اشاره به اهمیت نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی خاطرنشان کرد: اساس کار این اداره کل بازرسی دوره‌ای از ادارات در سطح استان است که بر این اساس طی دوره‌های کامل در استان از دستگاه‌های اجرایی به صورت مستمر نظارت و بازرسی صورت گرفته است.

 

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر رسیدگی ویژه به امور مردمی و دستور مکرر به مدیران و روسای سه قوه در این زمینه بیان داشت: باید همه دستگاه های اجرایی نسبت به این موضوع حساس باشند و با توجه به اهمیت طرح تکریم ارباب رجوع نظارت دوچندانی در این بخش داشته باشند.

 

تاکید بر اجرایی شدن قوانین مدنظر این اداره کل، توجه بر اهمیت طرح تکریم ارباب رجوع و نظارت دقیق رؤسای ادارات و نهادهای دولتی در شهرستان‌ها بر اجرایی شدن این قوانین از جمله مسائلی بود که معاون مدیرکل معاون مدیر کل دفتر عملکرد، بازرسی استانداری یزد به آن‌ها اشاره کرد.

 

گفتنی است در ادامه این جلسه هر یک از مدیران ادارات و نهادهای شهرستان اردکان در خصوص مسائل مرتبط با این حوزه، میزان رضایتمندی مردم از دستگاه آن‌ها و همچنین توجه آن‌ها به بحث تکریم ارباب رجوع مواردی را مطرح و بخشی از گزارشات خود را ارائه کردند.