معاون شرکت آب منطقه‌ای یزد در جمع بهره‌برداران آب شهرستان اردکان:

معاون شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: می‌توان با مدیریت صحیح در مصرف آب علاوه بر حفظ معیشت، بدون آسیب‌زدن به درآمدهای مردم و با شناسایی و اجرای طرح‌ها و راهکارهای مناسب، در مصرف این ماده حیاتی صرفه‌جویی کرد.

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان، سید محمد طباطبایی در نشست مشترک با بهره‌برداران منابع آب شهرستان اردکان افزود: در استان یزد ۸۲ درصد منابع آب‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی، هفت درصد در حوزه صنعت و ۱۱ درصد آن نیز به مصارف شرب و بهداشت می‌رسد.

 

معاون شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان اینکه بخش عمده آبی که در اختیار صنعت قرار دارد به پساب تبدیل می‌شود که نباید اجازه داد حتی یک قطره از آن به هدر برود، تصریح کرد: می‌توان این آب را وارد سیستم بازچرخانی کرد و تولیدات را نیز افزایش داد.

 

وی با بیان اینکه شهروندان می‌توانند برای صرفه‌جویی آب در حوزه شرب به‌عنوان سفیر عمل کنند، اظهار داشت: بخش عمده صرفه‌جویی باید در کشاورزی صورت گیرد که در حال حاضر خاموشی چاه‌های کشاورزی یکی از راه‌های صرفه‌جویی در این بخش است.

 

این مسئول ادامه داد: در سال ۹۶ با انجام این روش ۷۰ میلیون مترمکعب منابع آب‌های زیرزمینی ذخیره شد.

 

معاون شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: کشاورزان از ۲ روش اساسی می‌توانند در بحث صرفه‌جویی مشارکت کنند، یکی از آن‌ها استفاده از روش‌های نوین آبیاری و دیگری اصلاح الگوی کشت و روی آوردن به کشت گیاهان کم‌آب خواه است.

 

طباطبایی در رابطه با آب قابل‌برنامه‌ریزی عنوان کرد: از سال ۸۵ طرح تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی در وزارت نیرو برای مدیریت منابع آب زیرزمینی تعریف و در ادامه به طرح احیا و تعادل بخشی تبدیل شد که این طرح شامل ۱۵ بخش هم‌اکنون به‌طور موازی در حال اجراست.

 

وی آب قابل‌برنامه‌ریزی را برداشت آب به‌اندازه ظرفیت ورودی سفره دانست و افزود: برای حفظ سفره آب زیرزمینی میزان آب آن، تغذیه سفره‌ها و میزان حجمی که وارد سفره می‌شود محاسبه و درنهایت حجم آبی که می‌توان به ازای ورودی سفره برداشت کرد را، آب قابل‌تجدید می‌دانند.

 

طباطبایی ادامه داد: بر اساس شاخص‌های جهانی برای اینکه سفره‌ها بتواند پایدار بماند، میزان آب برداشتی باید کمتر از ۷۵ درصد آب تجدیدشونده باشد، اما در شرایطی فعلی به‌جای این میزان ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب از سفره‌ها برداشت می‌شود که بیش از ظرفیت ورودی است و موجب افت سطح آب‌های زیرزمینی می‌شود.

 

وی اضافه کرد: مهم‌ترین برنامه وزارت نیرو برای به صفر رساندن افت سطح آب تحویل حجمی آن به کشاورزان از طریق نصب و راه‌اندازی کنتورهای هوشمند است که در صورت اجرای کامل دیگر نیازی به خاموشی چاه‌های کشاورزی نیست.