اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اردکان تشکیل شد.

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان اردکان، حسین اسماعیلی در این نشست با اشاره به خشک‌سالی‌های پی در پی و خشک شدن قنوات در اردکان گفت: تا پایان خردادماه 64 میلی‌متر بارندگی گزارش شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه کاهش بیش از 8درصدی را نشان می‌دهد.

 

فرماندار اردکان شرایط بحرانی خشک‌سالی و پایین‌رفتن سطح آب چاه‌های کشاورزی را از عواملی دانست که لزوم حفاظت از منابع آب را دوچندان کرده و به‌همین دلیل، این مسئله به صورت جدی‌تر در دستور کار دستگاه‌ها قرار گرفته است.

 

حسین اسماعیلی خاطرنشان ساخت: در شهرستان اردکان 192 حلقه چاه کشاورزی با 3245 لیتر مجوز برداشت، 42 حلقه چاه آب شرب و بهداشت دارای 338 لیتر مجوز برداشت و نیز 100 حلقه چاه صنعتی و خدمات فضای سبز و منابع طبیعی با 663 لیتر مجوز برداشت وجود دارد که بایستی با توجه به شرایط بحران، برداشت از چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق با کنترل بیش‌تری انجام و چاه‌های غیرمجاز شناسایی و با آن‌ها برخورد شود.

 

رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بر کنترل مجوزهای صادره در بخش صنایع و کشاورزی شهرستان تأکید کرد و افزود: الگوی مصرف باید در بسیاری از زمینه‌ها از جمله آب تغییر کند و فرهنگ‌سازی در این زمینه وظیفه‌ی دستگاه‌های ذی‌ربط است.

 

فرماندار اردکان یکی از راه‌های حفظ منابع آبی شهرستان را جداسازی آب شرب و بهداشت از فضای سبز عنوان نمود و گفت: به علت کیفیت نامطلوب آب شهرستان، کار تأسیس ایستگاه‌های برداشت آب شرب و جداسازی این آب از مصارف دیگر از سال پیش آغاز شده است.

 

عالی‌ترین مقام اجرایی شهرستان افزود: عمده منابع آبی شهرستان اردکان در دشت یزد ـ اردکان و در شمال دشت قرار گرفته که پتانسیل مناسب ولی کیفیت نامطلوبی برای بخش کشاورزی و شرب دارند. اسماعیلی سختی آب شرب این شهرستان را که از 13 حلقه چاه تأمین می‌شود بین سختی 4900-1500 عنوان نمود و گفت: هدف از تشکیل شورای حفاظت از منابع آب، تعامل، همفکری و هم‌گرایی بین اعضا در جهت حل مشکلات و حفظ منابع موجود آبی و ارائه‌ی راهکار است.

 

مسئول حفاظت از منابع آب استان یزد نیز یکی از نقاط قوت تشکیل این شورا را پرهیز از بخشی‌نگری دانست و گفت: تجربه تشکیل جلسات در شهرستان‌های مختلف، این نقاط قوت را به خوبی نشان داده است.

 

سیدعلی سادات اخوی یکی از برنامه‌های شورای حفاظت از منابع آب را مشارکت دادن مردم در مسئله حفاظت از آب دانست و افزود: عمده مشکلات کشور در زمینه آب، مربوط به بحث «مدیریت مصرف آب» است و اگر با همکاری مردم این امر محقق شود؛ بخش زیادی از معضل بحران آب مدیریت می‌شود.

 

جانشین مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد تصریح کرد: بارندگی‌ها در استان اثرات چندانی در تأمین سفره‌های زیرزمینی استان نداشته است چرا که تبخیر بالای آب در سال و پراکندگی بارش‌ها در سطح حوزه، اجازه تغییر در سطح آب این حوزه‌ها را نمی‌دهد. وی توجه به این مسئله را در رسانه‌ها خواستار شد و گفت: متأسفانه گاهی در خصوص انعکاس آمار بارش‌ها در رسانه‌ها موارد فنی رعایت نمی‌شود و باید تنها یک مرجع برای بیان آمارها تعیین و معرفی گردد.

 

در ادامه این جلسه، اعضای شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اردکان به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. استفاده از تکنولوژی‌های جدید با مصرف آب کمتر در صنایع و الزام صایع به بکارگیری این فن‌آوری‌ها، تجدیدنظر در صدور مجوز صنایع آب‌خواه و تقویت برنامه‌های فرهنگی در خصوص مدیریت مصرف آب از جمله پیشنهادات مطرح‌شده در این نشست بود.

 

گفتنی است شورای حفاظت از منابع آب به ریاست فرماندار شهرستان‌ها تشکیل و دادستان عمومی و انقلاب (یا رئیس دادگستری)، فرمانده نیروی انتظامی، مدیر جهاد کشاورزی و رؤسای ادارات توزیع برق، محیط زیست، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، منابع طبیعی و آب منطقه‌ای، سایر اعضای آن را تشکیل می‌دهند.